maandag 13 juli 2015

Grote interesse voor D66-motie Jeugdlintjes

In onze gemeente reiken we de erepenning uit en natuurlijk de lintjes van onze Koning. Het zijn waardevolle erkenningen voor mensen die zich, vaak al jaren, belangeloos inzetten voor de maatschappij. Het zijn echter veelal oudere mensen die in aanmerking komen voor deze erkenningen, en juist met onze veranderende maatschappij is participatie van iedereen belangrijk. Gelukkig is er ook jeugd die zich belangeloos inzet voor de vereniging, de kerk, of voor die ene oudere buurvrouw. Juist voor jeugdigen is deze erkenning belangrijk, zeker ook als voorbeeld naar andere jeugdigen. Daarom stellen wij in de motie voor om aan jeugdigen in de leeftijd tussen de 6 en 22 jaar (verdeeld in 3 leeftijdsgroepen) jaarlijks op de dag dat ook de lintjesregen plaatsvindt, het jeugdlintje door de burgemeester uit te laten reiken.

De motie is met een stem tegen aangenomen in de gemeente Cromstrijen. Ook buiten Cromstrijen was er veel interesse voor de D66-motie; in Oud-Beijerland is het idee in een initiatiefvoorstel unaniem aangenomen, is door het college van Binnenmaas beloofd de inzet van jeugdigen meer te waarderen en is de motie in Korendijk helaas verworpen.