donderdag 25 september 2014

Vertrekkend raadslid pleit voor rol water

Vertrekkend D66-raadslid Alex Osten vroeg in zijn afscheidsspeech van de Cromstrijense gemeenteraad meer aandacht voor het waterlint dat loopt van Hollands Diep via Binnenhaven naar Klaaswaal. Volgens hem liggen de mooiste plekjes van Numansdorp en Klaaswaal aan het water. Maar ze zijn weinig zichtbaar. Wie op de bruggen gaat staan, bij de provinciale weg, het Schippershuis of de voormalige SVHW, ziet wat hij bedoelt.

De waterloop kan echter ook een drager van de gemeente kan zijn. De sfeer van het water past bij ontwikkeling van Cromstrijen als deel van de Hoeksche Waard. Cromstrijen wordt steeds meer de toeristische pleisterplaats van het eiland. Kijk naar de upgrading van de Voorstraat, de haven, de terrasjes, de toeristische activiteiten en sjieke winkels met luxe tassen, lingerie, een meer dan mooie kaaswinkel en luxe etenswaren en wijn.  Dat alles heeft waarde voor het toerisme en de economie. Het zorgt er ook voor dat we als dorp onze voorzieningen op peil kunnen houden. Alex Osten pleit daarom dat water meer zichtbaar te maken. Dat is niet iets dat op korte termijn lukt. Maar als je het niet nastreeft, komt het ook niet.

In zijn afscheidsspeech dankte Alex de raad, de burgemeester en zijn fractiegenoten voor de mooie woorden. Hij verhuist eind september met zijn vrouw naar Nieuwerkerk aan den IJssel waar zij een huis hebben gekocht.